Dah 10 hari kita berpuasa.. macam mana?? ada perubahan?? Baju ada loggar ke sikit?? Time puasa ni laaa ramai yang nak ambil peluang nak turun berat badan.. Ramai yang call kak zura nak cuba SHAPE UP.. ada juga yang minta tips macam mana nak cepat kurus.. So harini kak zura nak share untuk pembaca-pembaca blog slimdiet2.org ini tips nak kurus time ramadhan..

 

Jom kita mulakan..

  1. KENALPASTI KADAR METABOLISMA BADAN KITA.. Ini kerana individu yang mempunyai kadar metabolisme tinggi, mereka tidak mempunyai masalah pertambahan berat badan walaupun makan banyak ketika berbuka.

 

  1. JIKA METABOLISMA RENDAH, harus lebih berhatihati dalam soal permilihan kuantiti dan jenis makanan ketika berbuka. Elak makan melebihi keperluan harian kerana ia akan menimbulkan masalah berat badan apatah lagi tiada aktiviti yang berat di waktu malam selepas berbuka.

 

  1. PENTING BANGUN SAHUR.. Bersahur akan membantu badan mengimbangi zat gizi yang tidak diperolehi tubuh selama sehari berpuasa. Jadi, prinsip bersahur bukan untuk kenyang semata-mata tetapi lebih kepada makanan yang bergizi tinggi.

  1. MULA BERBUKA DENGAN MAKANAN RINGAN DULU.. Seperti makan buah kurma atau kueh dan minum SEGELAS SHAPE UP DULU.. Lepas solat maghrib baru makan nasi.. Kejutan ‘jutaan’ makanan secara tiba-tiba akan membuatkan perut berasa tidak selesa dan anda mudah berasa meloya.

 

  1. LEBIHKAN BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN… Seelok-eloknya apabila berbuka puasa, makanan yang diambil perlulah bergantung pada keperluan individu.

 

  1. ELAKKAN MAKANAN BEREMPAH DAN PEDAS.. pengambilan makanan yang berempah dan pedas kerana ia boleh menyebabkan pedih perut dan gastrik. Selain itu, elakkan juga daripada minum minuman berkarbonat atau kandungan kafein yang tinggi kerana ia akan memburukkan lagi keadaan perut yang kosong setelah seharian berpuasa.

 

  1. JANGAN MAKAN BANYAK SEKALIGUS.. Elakkan makan banyak selepas menunaikan solat terawih dan tidur ketika perut masih kenyang kerana ia akan merangsang kepada kegemukan.Korang dinasihatkan untuk tidur sekurang-kurangnya tiga jam selepas makan.

 

  1. KURANGKAN KARBOHIDRAT, LEMAK DAN GULA MASA BERBUKA.. Ini kerana satu gram lemak mengandungi sembilan kalori berbanding hanya empat kalori bagi satu gram karbohidrat.

 

  1. LEBIHKAN MINUM AIR KOSONG.. Berpuasa tidak seharunya dijadikan alasan untuk kita kurang minum air. Pastikan kita semua minum air secukupnya di antara waktu bersahur dan juga berbuka puasa.

 

  1. SENAMAN RINGGAN MASA BERPUASA.. Aktiviti senaman juga sebaiknya diteruskan meskipun kita berpuasa. Bezanya, kita boleh memilih aktiviti kecergasan berintensiti rendah dan kecergasan selama 30 minit setiap sesi untuk sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

 

  1. TARGET UNTUK KURUS ATAU TURUN BERAT BADAN 10KG DALAM BULAN PUASA.. Positifkan diri dengan membuat target badan yang realistik dan perancangan yang sesuai. Jangan memaksa diri mencapai perkara yang tidak logik dalam masa yang singkat.

 

  1. JANGAN ASYIK TIMBANG BERAT.. Kita akan kecewa jika masih tiada perubahan. Cara paling fleksibel ialah menimbang berat badan tidak lebih sekali dalam seminggu.

 

Banyak lagi tips-tips yang kak zura dah share pada tahun-tahun lepas.. anda boleh klik je kat sini.. http://slimdiet2.org/2011/08/03/nak-cepat-kurus-masa-puasa-dengan-diet-slim-diet-2-sd2-2/

 

Nak dapatkan info-info terkini boleh je join dalam fanpage kak zura.. ada juga share pasal resepi-resepi.. banyak sebenarnya nak share.. https://www.facebook.com/HazuraHashimBani

 

Nak tanya direct pun boleh.. sms/whatsapp je ke 012-2777396/0193197976.. insyaAllah kak zura boleh bantu anda..

 

♡ Dragon Lady Hazura

Body Engineer