Sebenarnya anda boleh mencuba berbagai-bagai cara untuk menyelesaikan masalah ini dan anda kena bersikap terbuka untuk membuat ujikaji terhadap diri anda.

Anda boleh meningkatkan kadar karbohidrat anda sekiranya anda kerap memakan karbohidrat yang terlalu rendah seperti yang telah diceritakan didalam konsep Schwarzbein Principle. Cuba berhenti jenis-jenis makanan yang meragukan dan hanya mengambil lauk-lauk sahaja seperti daging, ikan dan ayam yang tidak di proses serta sayuran-sayuran hijau sahaja untuk beberapa hari. Berhenti memakan makanan tiruan seperti low-carb bar. Minumlah air yang banyak.

 

Cara Atasi Masalah Plateau

Namun begitu, sebelum anda mencuba mana-mana cadangan ini, pastikan yang anda betul-betul ada masalah plateau dan bukan kerana kesalahan berdiet. Anda boleh mencuba salah satu teknik berikut, yang juga pernah dicuba dan berjaya untuk menyelesaikan masalah plateau bagi sesetengah orang:-

 

  1. Cubalah berdiet sayur dan buah-buahan sahaja tidak lebih dari tiga (3) hari

 

Jangan memakan apa-apa makanan selain dari sayur-sayuran dan buah-buahan sahaja selama tidak lebih dari tiga (3) hari. Ini akan membantu supaya badan anda berakali, serta mempunyai kalori yang rendah dan mengandungi khasiat yang tinggi. Makanlah sebanyak mana yang anda mahu dan boleh tambahkan lemak yang baik seperti minyak flaxseed, minyak zaitun atau butter.

Selepas dari tempoh ini, anda boleh bermula diet SD2 semula dan pastikan anda mengikut semua peraturannya seperti biasa serta perhatikan jika ada perubahan dari segi penurunan berat anda.

 

  1. Cubalah berdiet jus sayur-sayuran atau “vegetable-juice” sahaja untuk 2 hari.

 

Ini adalah cadangan kedua untuk anda mencuba. Sebenarnya ini adalah cadangan kesukaan yang disarankan oleh Dr. Allan Spreen seorang “Nutrition Physician” bagi mereka-mereka yang ada masalah plateau ketika berdiet.

Laluilah satu hari atau dua hari tanpa mengambil apa-apa makanan yang lain melainkan jus sayur-sayuran yang segar. Saya bukan mencadangkan anda mengambil V8 atau jus kotak segera tetapi jus yang dimaksudkan adalah jenis yang anda boleh buat sendiri dirumah dengan blender atau mixer.

Pilihlah apa sahaja jenis sayur-sayuran yang anda rasakan boleh dimasukkan kedalam blender anda dan juga jenis yang anda boleh minum jusnya. Jangan ambil apa-apa makanan lain dalam tempoh waktu ini termasuk juga SD2.

 

Boleh juga tambahkan campuran minuman air suam dengan jus lemon dan jangan lupa minumlah air kosong dengan banyak dalam tempoh waktu ini.

 

Pada hari yang ketiga anda boleh bermula diet SD2 anda seperti biasa dan lihatlah jika anda berjaya menurunkan berat badan anda semula.