Salam sejahtera buat pembaca-pembaca blogAlhamdulillah, Kak Zura ingin ucapkan selamat menyambut bulan Ramadan untuk rakan-rakan yang beragama Islam. Jika anda adalah non-muslim pun tentu seronok kerana bermacam-macam juadah ada kat pasar ramadhan, kedai-kedai makan, hotel-hotel.. untuk sama-sama di nikmati.. TAPI AWASS!! Jangan membazir dan jangan terlebih makan.. 🙂

 

Baiklah, bulan ramadhan pon dah bermula hari ini.. semoga kita bersedia fizikal dan mental. Kak zura harap anda semua masih ingat lagi tentang kelebihan berpuasa dan bersedia untuk betul-betul mengambil manfaat dari puasa ni.. Jadi apa nak makan untuk sahur? Apa yang nak berbuka??

 

Untuk bagi tenaga dan rasa kenyang yang lebih lama, sebaiknya kita perlu mengambil karbohidrat kompleks dan protein yang lebih semasa sahur.

 

Bagaimana Nak Kurus Cepat

 

Kenapa karbohidrat kompleks? Bukan karbohidrat biasa? Kerana karbohidrat kompleks memerlukan masa yang lebih lama berbanding karbohidrat biasa untuk dicernakan jadi rasa kenyang itu akan tahan lebih lama. Protein juga akan memberi tenaga dan membuatkan perut tidak terlalu sebu. Yang penting, waktu lepas tengah hari sampai ke petang, kita akan masih lagi rasa bertenaga. Sebab itu perlu ambil protein yang cukup.

Contoh karbohidrat kompleks :

  1. Oats
  2. Roti wholemeal
  3. Beras perang
  4. Sayur-sayuran

 

Protein :

  1. Telur rebus
  2. Ikan
  3. Protein shakes (seoerti Alphalipid SD2 atau Shake up)

 

Jadi elakkan makanan yang terlalu berminyak dan berlemak. Minum air secukupnya, sekurangnya 3L ok. Senang sangat nak turun lemak time bulan puasa ni, yang penting kena ikut cara yang betul. Kita tak nak turun otot sebab nanti senang naik balik. Dah ramai customer-customer kak zura yang dapat turun 10kg dalam bulan puasa..

 

Kalau serius nak turun lemak dan jadi lebih cantik untuk hari raya ni, Kak zura boleh bantu.. SMS/Whatsapp je ke 012-2777396 / 019-3197976.. Masih belum terlambat jika anda ingin berubah cantik dan kurus sebelum raya..