6 Cara Mudah Untuk Kurus Sepanjang Ramadhan

Jul 09, 13 6 Cara Mudah Untuk Kurus Sepanjang Ramadhan

Salam sejahtera — esok kita dah masuk bulan Ramadhan.. sebulan kita akan berpuasa.. tak sabar rasanya kak zura nak lagi slim.. Acara kemuncak PROGRAM CABARAN BERANI SLIM HARITU kami adakan aktiviti jungle tracking di Hutan Lipur Sg Pisang.. memang best sangat-sangat.. udara nyaman dan air terjun yang sejuk menggigil.. cukup nyaman dan mendamaikan kalau nak rehatkan minda… tiba-tiba teringat arwah bapa mertua.. (sedihnya..) arwah suka sangat aktiviti-aktiviti riadah bersama keluarga nih.. he is the best father in law..

 

Sepanjang program tersebut kak zura sendiri dapat turunkan berat badan sebanyak 4kg dalam masa sebulan.. ada juga yang dapat turun 5kg seminggu!!!.. hebatkan?? apa yang menarik bila kita join program, semangat kita ni berkobar-kobar kerana ada persaingan sihat.. contoh, bila rakan kak zura bagi tahu malam ni dia nak jogging keliling rumah, kak zura pun semangat ada kawan berjogging.. ITU PENTINGNYA JOIN PROGRAM.. KAMI SALING BANTU MEMBANTU UNTUK SAMA-SAMA BAGI SEMANGAT..

 

6 Cara Mudah Kurus Masa Bulan Puasa

1. Makan Mengikut Waktu

Untuk pengetahuan , pengambilan makanan semasa kita berpuasa tetap sama seperti waktu kita tidak berpuasa . Anda digalakkan mengagihkan pengambilan makanan dengan mengambil 2 sajian utama dan makanan ringan antasa waktu makan. Apa yang bezanya di sini ialah waktu pengambilannya.

 

Contohnya:

kalau masa puasa, masa berbuka boleh mula minum alphalipid sd2 3 scoop dan boleh terus makan.. makan ayam bakar dan sup sayur dulu ataupun chicken chop..

balik daripada teraweh, telan CARB-BAL (carbo blocker 1 biji), sampai umah boleh ambik kuey sikit sepotong.. kalau masih rasa lapar boleh makan tomyam atau apa-apa makanan yang rendah karbohidrat..

sebelum nak tidur, minum ALSD2 2 scoop.. terus tido, jangan makan dah tau..

masa bangun bersahur, sementara tunggu makanan masak tuh kita makan dulu CARB-BAL 1 biji.. dah tunggu siap masak, minum ALPHA LIPID SLIM DIET 2 sebanyak 3 scoop dan boleh terus makan.. boleh ambik nasi sikit tapi lauk banyak.. kadang-kadang kita tak berapa selera nak makan sahur.. boleh juga minum ALPHA LIPID LIFELINE 2 SCOOP untuk bagi kita tenaga sepanjang bulan puasa..

 

CUBALAH..

 

 

2. Elakkan Makanan dan Minuman Bergula

Jangan ambil makanan bergula yang tinggi kerana pada ketika ini tahap aktiviti fizikal menurun. Ini boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan tahap glukosa darah.  PASTIKAN JANGAN MINUM AIR MANIS TAU.. kalau terasa nak manis kak zura ada satu sweetener yang ZERO CARBO iaitu P3 SWEETENER.. rasanya lebih sedap daripada gula stevia.. boleh cuba.. minum teh tarik pun sedappp.. setitik pun dah cukup untuk segelas air kegemaran anda.. Dalam masakan pun sekarang kak zura dah tak guna gula tapi gantikan gula dengan P3 SWEETENER.. gaya hidup sihat sekarang nih.. 🙂

 

3. Berhenti Makan Sebelum Tidur

Waktu makan yang pendek sering menyebabkan kita berasa kesuntukan masa untuk mengisi perut. Cubalah sedaya upaya anda untuk makan empat jam sebelun tidur. Sekiranya gagal berbuat demikian, boleh menikmati snek @ makanan yang agak ringan sebelum tidur seperti telur separuh masak atau makan apa jenis sup..

 

4. Kuantiti Makanan Yang Kecil

Time sediakan juadah berbuka tu jangan membazir.. kalau boleh ala kadar sahaja untuk isi perut.. kalau gi beli makan kat pasar ramadhan tu, jangan ikut nafsu.. semua tengok nak beli tapi alih-alih bila time berbuka kita cepat kenyang.. tapi sebab sayangkan makanan kita makan jugak walaupun dah kenyang.. tak elok tu.. INGAT OBJEKTIF ITME PUASA NI LAH NAK KURUS!!!!

 

5. Amalan Bangun Sahur

Bangun sahur adalah sunat. Penting untuk kita menjamah sedikit makanan dan lebihkan minum air kosong.. Ia juga elak daripada kita jadi lapar waktu siang dan menyebabkan kita makan banyak waktu berbuka.. Air juga amat penting dalam badan untuk elak kita daripada dehidrasi.. Air penting untuk kulit kita lembap, baru tak cepat berkedut.. wajah jadi fresh dan berseri kalau air cukup.. tapi jangan minum air manis pulak.. air kosong tau..

 

6. Melalukan Aktiviti Fizikal

Apa yang penting jika nak slim dan cergas masa puasa, kita perlu menitikberatkan untuk melakukan aktiviti fizikal dan senaman disamping jaga makan.. Ini adalah kerana time bulan puasa, kadar metabolisma kita akan menurun kerana kita tak makan waktu siang.. Kita cenderung untuk naik berat badan. Senaman ringan boleh dilakukan 3 kali seminggu (30 minit setiap sesi). Jangan bagi alasan bulan puasa semua kena puasa.. Ditambah dengan memperbanyakkan ibadat di bulan mulia ini, tidak mustahil badan kita akan lebih sihat dan cergas  daripada bulan-bulan biasa.. Insyallah.. SEKALI LAGI NAK INGATKAN MATLAMAT ANDA SEMUA, peluang untuk turun berat badan 10-15kg sebulan lebih mudah di bulan puasa.. Ambik peluang ini..

 

 

PROGRAM CABARAN SLIM RAMADHAN

kak zura juga ada menyediakankan satu program khas untuk mereka yang nak TURUN BERAT BADAN SEPANJANG BULAN RAMADHAN.. aktiviti-aktiviti khas akan dilakukan untuk pastikan anda betul-betul dapat beraya dengan baju kebaya.. BILA AKHIR SKALI ANDA PAKAI BAJU KEBAYA????

 

Untuk yang berminat boleh hubungi kak zura.. yang tak nak join program pun boleh hubungi kak zura.. kita jumpa one to one, nanti kak zura akan ajar cara diet yang betul untuk anda kurus dan slim sepanjang bulan puasa ini..

 

Misi kami membantu anda sihat dan kembali slim.. Kami percaya semua orang mampu sihat dan cergas dengan Program Kecergasan dan Cara Pemakanan Sihat yang kami sediakan..

 

Kami adalah PAKAR KECANTIKAN DAN PENJAGAAN BADAN mampu membantu siapa sahaja yang mempunyai masalah berat badan disamping inginkan kulit kelihatan cantik gebu dan bentuk badan mengancam.. Hubungi KAK ZURA (019-3197976) jika anda memerlukan bantuan SEGERA..

 

SELAMAT BERPUASA.. puasa

 

Ramai yang tanya macam mana nak minum alsd masa puasa..

Boleh rujuk kat link nih: http://slimdiet2.org/2012/07/19/cara-berpuasa-sambil-berdiet-dengan-alpha-lipid-sd2/

 

Ikhlas,

kak zura

https://www.facebook.com/DragonLadyHazura

 

VN:F [1.8.5_1061]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.8.5_1061]
Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.