PART 8: Kadar makanan berkarbohidrat anda masih terlalu tinggi

 

Salah satu pelan diet SD2 adalah dengan menjaga pemakanan yang rendah karbohidrat. Besar kemungkinan anda masih memakan makanan berkarbohidrat yang tinggi melebihi kadar yang diperlukan oleh badan anda untuk membakar lemak yang disimpan.

 

Anda mungkin tak sedar yang anda telah memakan karbohidrat yang tinggi kerana didalam setiap makanan atau minuman masih terdapat karbohidrat tersembunyi. Saya telah menulis tentang jenis-jenis karbohidrat tersembunyi sebelum ini dan jika anda merasa bahawa ini adalah mungkin penyebab penurunan berat anda telah mendatar, maka sila semak kembali setiap jenis makanan yang anda masukkan kedalam mulut dengan mengisi diari pemakanan dan semak setiap kandungan karbohidrat dalam makanan anda dengan merujuk kepada senarai Pengira Gram Karbohidrat atau “Carbohydrate Gram Counter Reference List”.

 

Banyak orang telah bertemu dengan saya dan mengatakan bahawa mereka tidak ada langsung mengambil apa-apa makanan berkarbohidrat. Namun begitu setelah disemak, maka masih banyak karbohidrat tersembunyi yang mereka makan disebabkan masih kurang pengetahuan tentang jenis-jenis makanan berkarbohidrat.

 

Anda mungkin masih termakan makanan yang mengandungi karbohidrat tersembunyi.